Uroczysty przejazd pociągiem retro do Rabki Zaryte, widok z lotu ptaka, fot. Piotr Hamarnik
13.12.2025

Podłęże-Piekiełko: Stacja Rabka Zaryte gotowa. Pociągi wracają na pierwszy odcinek modernizowanej linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakończyliśmy prace na pierwszym odcinku przebudowywanej linii kolejowej 104. Od 14 grudnia podróżni dojadą do Rabki Zaryte. To równocześnie pierwszy oddany do eksploatacji fragment torów, modernizowany na potrzeby największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. na południu kraju. Projekt „Podłęże-Piekiełko” skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza, ułatwi komunikację w regionie i pomoże w aktywizacji gospodarczej i społecznej wielu miejscowości. Zadanie współfinansowane jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Od 14 grudnia pociągi regionalne zaczną regularne kursy na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Oznacza to powrót połączeń pasażerskich na tę trasę po niemal 20 latach przerwy. Natomiast od 31 sierpnia kolej dojeżdża do przystanku Rabka-Zdrój. Podróżni ze zmodernizowanych peronów dotrą do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny i Suchej Beskidzkiej. Po zakończeniu całego projektu „Podłęże-Piekiełko” to tędy będzie prowadzić najszybsza trasa do zimowej stolicy Polski.

Modernizacja  i elektryfikacja 75 km linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) to pierwszy etap inwestycji „Podłęże-Piekiełko” na którą składa się również budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Obecnie PLK SA realizują projekt na sześciu odcinkach (Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte). Na dwa kolejne fragmenty: Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów prowadzimy postępowania przetargowe.

Realizacja całości umożliwi powstanie nowego połączenia, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz z prędkością do 160 km/h, w czasie ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883

Galeria

udostępnij drukuj